Jak prowadzić badania, to tylko rzetelnie
Prowadzenie badań rynkowych nie należy do zadań łatwych i na pewno potwierdzi to każdy pracownik agencji badawczej. Trzeba się sporo napracować, by badania faktycznie były miarodajne, żeby dały rzetelne wyniki, żeby na takich wynikach można było się oprzeć, żeby można było wziąć je pod uwagę przy wprowadzaniu znaczących zmian na rynku. Jeśli badania zostaną przeprowadzone niezbyt rzetelnie, jeśli wyniki będą bardzo mocno uogólnione, to tak naprawdę przyniesie to więcej szkody, aniżeli pożytku. Zacznijmy zatem od początku. Badania rynkowe przeprowadza się z kilku powodów. Przede wszystkim chodzi o to, by konsumenci mogli wypowiedzieć się na temat poszczególnych branż. Mając swobodę wypowiedzi konsumenci czują, ze ich zdanie dla producentów czy usługodawców nie jest bez znaczenia, a że jest wręcz przeciwnie – że ich zdanie się liczy i że może przynieść jakieś zmiany. Takie zmiany, jakich klient oczekuje. Po drugie, takie zmiany są również z korzyścią dla samych producentów, bo jak wiadomo, zadowolony klient, to również usatysfakcjonowany producent, który dzięki wzrostowi sprzedaży zaczyna coraz więcej zarabiać, a pozycja jego firmy na rynku staje się coraz bardziej stabilna. Oto więc dwa główne powody, dla których badania opinii konsumenckiej przeprowadza się i robi się to regularnie co jakiś czas. Badanie takie przeprowadza się naprawdę bardzo często, bo nie sposób jest przeprowadzić je raz i na tym poprzestać. Co chwilę pojawiają się nowe trendy, ludzie się zmieniają, zmieniają się ich gusta, a więc trzeba to wszystko na bieżąco śledzić. I do tego właśnie celu wykorzystuje się badania opinii konsumenckiej. Jednakże, jak zostało wspomniane już wcześniej, aby faktycznie czerpać korzyści z takich badań, trzeba je przeprowadzić zgodnie z procedurami, zgodnie z pewnymi obowiązującymi regułami. Jeśli się ich nie przestrzega, to tych badań lepiej nie przeprowadzać wcale.
Tylko rzetelność się liczy
W tym akurat fachu liczy się tylko rzetelność i sumienność. Na przykład, chodzi o to, żeby każde badania, czy to fokusowe czy też badania sondażowe nie były przeprowadzone na zbyt małej ilości osób. Chodzi również o to, by osoby badane nie zostały dobrane do badania w sposób tendencyjny – można bowiem wybrać osoby tylko w określonym wieku, nawet o określonej płci. Powiedzmy, ze badając poziom satysfakcji z oferowanych kosmetyków weźmiemy pod uwagę tylko i wyłącznie nastolatki w wieku 16 lat. Faktycznie, są to osoby, które często odwiedzają drogerie, bo też codziennie z kosmetyków korzystają, w większości robią to raczej codziennie. Ale czy wyniki będą miarodajne, jeśli nie zbadamy kobiet w wieku 50 lat czy nawet mających więcej lat, skoro ona także używają kosmetyków i również robią to często? To właśnie dlatego nacisk kładzie się na poprawność przeprowadzania badań. Odpowiednia ilość osób, odpowiednie wyposażenie, na przykład sprzęt do nagrywania czy fokusownia w przypadku badań fokusowych.