Łożyska walcowe, ich rodzaje oraz ich zastosowanie.

Łożyska walcowe, ich rodzaje oraz ich zastosowanie.

Łożyska walcowe to specyficzny rodzaj łożysk tocznych, w których elementem tocznym są małe wałeczki, umieszczone pomiędzy dwoma pierścieniami. Mogą występować w wersjach z koszyczkiem na wałeczki, lub w wersjach gdzie wałeczki są luźno osadzone między pierścieniami. Przede wszystkim, dzielą się one na dwa rodzaje, czyli na walcowe poprzeczne oraz walcowe wzdłużne. Warto przyjrzeć się obydwu ich rodzajom nieco bliżej, gdyż są to bardzo dobre łożyska o sporym spektrum zastosowania. Wiedza taka zaś może się przydać każdemu serwisantowi czy też konstruktorowi.

Łożyska walcowe poprzeczne.

Obraz przedstawiający łożysko walcowe poprzeczne
Łożyska walcowe poprzeczne

Pierwszym rodzajem są tutaj oczywiście łożyska walcowe poprzeczne. Dzielą się one na dodatkowo dwie grupy czyli jednorzędowe oraz wielorzędowe. Co do zasady są to łożyska rozłączne co znacznie usprawnia ich montaż oraz demontaż. Wałeczki prowadzone są poprzez odpowiednio przygotowane bieżnie pomocnicze usytuowane na jednym z pierścieni. Dodatkowo utrzymywane są poprzez odpowiedni koszyk. Drugi pierścień może mieć także bieżnię pomocniczą, aczkolwiek nie zawsze jest to stosowane. Dzięki takim rozwiązaniom, nawet w przypadku bardzo ciasnego montowania, jest to proces całkowicie prosty i łatwy. Pozwala to także na niewielkie przesunięcia wału względem oprawy.

W kwestii nośności charakteryzują się większymi możliwościami niż klasyczne łożyska kulkowe o zbliżonych a nawet takich samych wymiarach montażowych.

  • Łożyska walcowe jednorzędowe – przeznaczone są do przenoszenia obciążeń jedynie promieniowych. Niektóre odmiany pozwalają na ustawienie osiowe wału w jednym kierunku, a inne pozwalają na ustalanie osiowe w obydwu kierunkach. Mogą przenosić pewne obciążenia osiowe, aczkolwiek tylko w zakresie okresowym. Można się także zetknąć z łożyskami typu E – które zapewniają nam jeszcze większy zakres nośności przy takich samych wymiarach montażowych.
  • Łożyska walcowe dwurzędowe – wykonywane są także z otworem stożkowym, w celu jeszcze lepszego i bardziej precyzyjnego regulowania luzu w trakcie montażu.

Najważniejsze cechy łożysk walcowych.

Obraz przedstawiający łożysko walcowe wzdłużne
łożysko walcowe wzdłużne

Przede wszystkim, należy tutaj pamiętać, iż łożyska walcowe, zarówno jednorzędowe, jak i wielorzędowe, są wyjątkowo wrażliwe na niewspółosiowość. Trzeba więc zadbać o to, aby ostawienie wału i oprawy było jak najbardziej w osi. Zazwyczaj wykonywane są z koszykiem prowadzącym wałeczki, jednakże można się zetknąć także z wersjami bez wspomnianych koszyków prowadzących i z pełną liczbą wałeczków. Można się zetknąć z zastosowaniem łożysk walcowych typu RNU, czyli bez pierścienia wewnętrznego. W takim przypadku wałeczki w koszyku osadzane są na czopie wału, który musi być wykonany w wysokiej klasie dokładności, a co więcej, jego powierzchnia powinna być zahartowana. Do oprawy zaś osadzany jest pierścień zewnętrzny z prowadnicami dla wałeczków. Możemy więc powiedzieć, iż łożyska walcowe występują w sporej liczbie wariantów, co też pozwala na ich łatwe zastosowanie w wielu przypadkach łożyskowań.

Naczelny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *