Poznaj orientację twojej firmy.

Poznaj orientację twojej firmy.

Każda działająca firma od zarania dziejów, wykazuje się w danym momencie swojej działalności, odpowiednią orientacją. Obecnie najczęściej spotykaną orientacją stosowaną w marketingu, jest podejście holistyczne. Warto jednak poznać inne podejścia, bo dzięki temu możemy łatwiej zdecydować, w którym kierunku chcemy się rozwijać.

Orientacja produkcyjna

Jest to jedna z najstarszych teorii biznesowych. Zakłada, że odbiorcy wolą produkty, które są łatwo dostępne i stosunkowo niedrogie. Wybierając tą drogę, skupiamy się na jak najmniejszych kosztach produkcji. Najłatwiejszym przykładem są produkty z Chin. Są one bardzo tanie, a jakość to kwestia gustu.

Orientacja produktowa

Tutaj mamy sytuację całkowicie odwrotną, czyli konsument woli produkty o najwyższej jakości. W tej orientacji menedżerowie są często zakochani w tym, co produkują. Fajnym przykładem takich firm, są firmy marki premium.

Orientacja sprzedażowa

Zakłada ona, że bez dodatkowej zachęty, czy wyjścia do klientów, towar nie zostanie sprzedany. Jest to chyba najbardziej znana opcja, stosowana w poprzednim tysiącleciu. Skupiamy się na znalezieniu odpowiednich osób i to im sprzedania naszego produktu.

Orientacja marketingowa

Jedno z nowszych podejść, gdzie głównym elementem układanki jest klient. Skupiamy się na jego potrzebach, na sygnałach, które do nas wysyła i na ich podstawie tworzymy produkty. Tutaj nie chodzi o znalezienie idealnych klientów, lecz stworzenie idealnego produktu ukierunkowanego na  wybranych klientów.

Orientacja holistyczna

Moja ulubiona. Orientacja holistycznego marketingu opiera się na takim rozwijaniu, projektowaniu i wdrażaniu zarówno marketingu, sprzedaży i produkcji, by wszystko działało dobrze. Firma musi rozumieć, że marketing jest częścią każdego działu. To, jak zostanie obsłużony klient w BOK, ma wpływ na sprzedaż. Nawet portier jest ważnym elementem całej układanki i musimy go brać pod uwagę

Naczelny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *