Poznaj orientację twojej firmy.
Każda działająca firma od zarania dziejów, wykazuje się w danym momencie swojej działalności, odpowiednią orientacją. Obecnie najczęściej spotykaną orientacją stosowaną w marketingu, jest podejście holistyczne. Warto jednak poznać inne podejścia, bo dzięki temu możemy łatwiej zdecydować, w którym kierunku chcemy się rozwijać.
Spis treści
Orientacja produkcyjna
Jest to jedna z najstarszych teorii biznesowych. Zakłada, że odbiorcy wolą produkty, które są łatwo dostępne i stosunkowo niedrogie. Wybierając tą drogę, skupiamy się na jak najmniejszych kosztach produkcji. Najłatwiejszym przykładem są produkty z Chin. Są one bardzo tanie, a jakość to kwestia gustu.
Orientacja produktowa
Tutaj mamy sytuację całkowicie odwrotną, czyli konsument woli produkty o najwyższej jakości. W tej orientacji menedżerowie są często zakochani w tym, co produkują. Fajnym przykładem takich firm, są firmy marki premium.
Orientacja sprzedażowa
Zakłada ona, że bez dodatkowej zachęty, czy wyjścia do klientów, towar nie zostanie sprzedany. Jest to chyba najbardziej znana opcja, stosowana w poprzednim tysiącleciu. Skupiamy się na znalezieniu odpowiednich osób i to im sprzedania naszego produktu.
Orientacja marketingowa
Jedno z nowszych podejść, gdzie głównym elementem układanki jest klient. Skupiamy się na jego potrzebach, na sygnałach, które do nas wysyła i na ich podstawie tworzymy produkty. Tutaj nie chodzi o znalezienie idealnych klientów, lecz stworzenie idealnego produktu ukierunkowanego na wybranych klientów.
Orientacja holistyczna
Moja ulubiona. Orientacja holistycznego marketingu opiera się na takim rozwijaniu, projektowaniu i wdrażaniu zarówno marketingu, sprzedaży i produkcji, by wszystko działało dobrze. Firma musi rozumieć, że marketing jest częścią każdego działu. To, jak zostanie obsłużony klient w BOK, ma wpływ na sprzedaż. Nawet portier jest ważnym elementem całej układanki i musimy go brać pod uwagę