Siłowniki w pojazdach ciężarowych.

Siłowniki w pojazdach ciężarowych.

W pojazdach ciężarowych mamy z reguły do czynienia z dość sporą ilością wszelkiego rodzaju siłowników. Niezależnie od tego czy będą to wywrotki, autobusy czy też inne typy pojazdów, siłowniki będą tutaj pełnić bardzo ważne funkcje robocze w tego typu pojazdach, toteż poziom ich sprawności, oraz stan techniczny będą miały dość istotny wpływ na eksploatację pojazdów ciężarowych. Przyjrzyjmy się zatem podstawowym zastosowaniom siłowników, ich zagrożeniom w toku eksploatacji, oraz kwestiom związanym z ich wymianą na nowe oraz naprawą w przypadku, kiedy jest jeszcze możliwa do przeprowadzenia.

Podstawowe zastosowanie siłowników w pojazdach ciężarowych.

Jeśli chodzi o podstawowe wykorzystanie siłowników w pojazdach ciężarowych to przede wszystkim trzeba zwróci uwagę na wywrotki różnych gabarytów. Tutaj będziemy mieli do czynienia ze zdecydowanie największymi i najmocniejszymi siłownikami, których zadaniem będzie podnoszenie wyjątkowo ciężkich ładunków. Czasami będzie to nawet kilkadziesiąt ton towaru do wyrzucenia, co będzie wymagać nie tylko porządnego i wydajnego siłownika, ale także odpowiednio silnego i wydajnego układu pneumatycznego, aby dostarczyć wystarczająco ilość sprężonego powietrza pod odpowiednim ciśnieniem roboczym.

Podstawowe zagrożenia siłowników w pojazdach ciężarowych.

Oczywiście najczęstszym uszkodzeniem siłowników w pojazdach ciężarowych jest skorodowanie powierzchni. Pozostałe uszkodzenia czyli złamania, pęknięcia itp. pojawiają się raczej dość sporadycznie, toteż nie trzeba nawet poświęcać im zanadto uwagi, tym bardziej, iż ich przyczyną jest z reguły wada fabryczna samego siłownika lub tez jego nieprawidłowy montaż. Tutaj od razu trzeba wymienić siłownik na nowy z uwzględnieniem poprawienia mocowania w samochodzie. Jeśli zaś chodzi o korozję, to jej przyczyną będzie z reguły nadmierny poziom wilgotności sprężonego powietrza podawanego do siłownika przez układ pneumatyczny, co będzie powodowane przez wadliwe działania osuszacza. Trzeba tutaj pamiętać, iż wilgotność sprężonego powietrza nie powinna przekraczać poziomu 21% aby siłowniki mogły pracować wydajnie i nie być narażone na korozję, toteż stan techniczny osuszacza będzie tutaj bardzo istotną kwestią. Koniecznością będzie regularne przeprowadzanie przeglądu technicznego całego układu ze szczególnym uwzględnieniem osuszacza, by mieć gwarancję bezpieczeństwa pracy całego układu pneumatycznego.

Naprawa czy wymiana.

Ostatecznie skoro już dojdzie do pojawienia się korozji warto jak najszybciej interweniować, bowiem w początkowej fazie tego procesu możliwe będzie jeszcze jego odwrócenie poprzez napawanie, szlifowanie oraz utwardzanie powierzchni siłownika. W przypadku zbyt daleko posuniętych zmian korozyjnych niestety naprawa będzie niemożliwa, a tym samym koniecznością będzie wymiana na nowy, co pociągać będzie stosunkowo spore koszty. Musimy więc pamiętać o tym, iż regeneracja siłowników w samochodach ciężarowych jest jak najbardziej możliwa, aczkolwiek trzeba szybko wychwycić problem, kiedy korozja nie jest jeszcze zbyt daleko posunięta. W każdym razie będzie to rozwiązaniem o wiele bardziej przystępnym cenowo, a co za tym idzie warto zawsze zwrócić na tę kwestie uwagę.

Naczelny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *