Siłowniki w pojazdach ciężarowych.
Pojazdy ciężarowe do swojej prawidłowej pracy wymagają przede wszystkim sprawnego układu pneumatycznego oraz sprawnych siłowników. Są one wykorzystywane przede wszystkim do pełnienia funkcji użytkowych pojazdu. Dla przykładu w wywrotkach, siłownik niezbędny jest do bezpiecznego rozładunku towaru z wywrotki. Po stronie właściciela pojazdu zaś będzie stać obowiązek dopilnowania aby cały układ pneumatyczny był sprawny, oraz aby wszystkie siłowniki pracowały bez jakichkolwiek zastrzeżeń. Warto tutaj jednak sprawdzić, jakie zagrożenia czyhają na siłowniki oraz jak można im przeciwdziałać.
Spis treści
Zagrożenia bezpiecznej pracy siłowników.
Wśród podstawowych zagrożeń pracy siłowników, przede wszystkim należy wymienić korozję ich powierzchni, której przyczyną jest wadliwa praca układu pneumatycznego, a ściślej rzecz biorąc osuszacza powietrza. To właśnie osuszacz powietrza odpowiedzialny jest za to, aby sprężone powietrze nie zawierało więcej niż 21% wilgoci. Zbyt wysoka wilgotność będzie prowadzić do korodowania siłowników ale także zacisków hamulcowych w układzie pneumatycznym. Trzeba będzie tutaj więc systematycznie kontrolować pracę układu pneumatycznego a przede wszystkim osuszacza powietrza, aby jak najszybciej wychwytywać wszelkie nieprawidłowości w działaniu i usuwać ewentualne usterki.
Regeneracja siłowników.
Niestety bardzo często nieprawidłowości w pracy osuszacza powietrza wychwytywane są zbyt późno toteż, korozja zaczyna trawić siłowniki. Można to poznać po wyraźnych oznakach zmniejszonej wydajności ich pracy i nieprawidłowych odgłosów w trakcie pracy. W takich sytuacjach bardzo często niezbędne będzie kompleksowa wymiana siłowników, choć nie zawsze okazuje się to jedynym rozwiązaniem. W sytuacji, gdy korozja nie jest zbyt daleko posunięta, możliwa będzie jeszcze regeneracja siłowników stosowanych w samochodach ciężarowych, która jest rozwiązaniem o wiele bardziej ekonomicznym. Wydłuża znacznie czas eksploatacji pojedynczego siłownika, a to zawsze dla właściciela pojazdu będzie sporą oszczędnością. Przeprowadzana jest poprzez usuwanie skorodowanego materiału z powierzchni siłownika, a następnie uzupełnienie ubytków poprzez napawanie. Potem wystarczy już tylko odpowiednie szlifowanie powierzchni, aby zachować pasowanie elementów i siłownik przez kolejne lata może pracować bez zarzutu.
Podsumowanie.
Generalnie rzecz więc ujmując, właściciel powinien bardzo starannie i przede wszystkim systematycznie przeprowadzać przeglądy stanu technicznego układu pneumatycznego, aby wychwycić ewentualnie nieprawidłowości w działaniu, i jak najszybciej wyłapać ewentualne korodowanie siłowników oraz zacisków. Aby zdążyć przed ich całkowitym uszkodzeniem. Aby wychwycić korozję w chwili, kiedy możliwe będzie jeszcze przeprowadzenie regeneracji siłownika, zanim dojdzie do momentu, w którym zostaje już tylko kosztowna wymiana na nowy.